Progam Pendidikan Khas Integrasi (Bermasalah Pembelajaran)

05hb.Feb.2008 adalah tarikh bermulanya pembukaan Program Pendidikan Khas Integrasi kategori Bermasalah Pembelajaran. Sehingga catatan ini, banyak aktiviti dan program yang sudah diatur berjalan dengan jayanya. Sambutan yang diberikan oleh lain-lain pihak amatlah memberangsangkan. Pihak pentadbiran sekolah khususnya, pada peringkat awal telah menyediakan peruntukan khas semata-mata program pendidikan khas ini dapat berjalan dengan baik. Hubungan antara pihak sekolah dan Unit Pendidikan Khas di JPN yang baik dan berkesan memudahkan lagi program ini berjalan dengan lebih bermakna. Sehingga sekarang, seramai 3 orang guru dengan seorang pembantu menguruskan kelas pendidikan khas. Walaupun kelas yang begitu terhad dan padat dengan jumlah pelajarnya seramai 28 orang, seboleh mungkin segala perancangan aktiviti dan sesi pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.

Sehingga catatan ini dibuat, sudah 8 bulan berlalu Program Pendidikan Khas Integrasi ini berperanan. Banyak sudah kejayaan dan kenangan yang memberi makna kepada tenaga pengajar dan pelajar itu sendiri. Segala perancangan yang disusun dan diatur dapat berjalan dengan sempurna. Diharapkan semoga pelajar generasi pertama ini dapat memberi suatu contoh yang terbaik kepada pelajar generasi yang seterusnya. Harapan juga semoga para ibubapa/penjaga kepada pelajar dapat memahami dengan sebaiknya perjalanan kelas pendidikan khas. Ini kerana, ada segelintir penjaga masih beranggapan bahawa pelajar yang berada di dalam kelas pendidikan khas tidak menunjukkan keberkesanannya berbanding dengan pelajar yang belajar di kelas arus perdana.

Buat pengetahuan semua pihak, kami para guru khususnya guru pendidikan khas berusaha sebaik mungkin membantu semua pelajar berjaya dalam hidup. Mata pelajaran yang diajar kepada semua pelajar pendidikan khas adalah mata pelajaran yang disarankan oleh pihak kementerian. Subjek yang diperkenalkan bukan asing kepada pelajar, bahkan membantu mereka memahami kehidupan sebagai seorang pelajar dan ditambah dengan sikap tanggungjawab yang perlu diamalkan. Jika pelajar itu menghadapi masalahnya tertentu dalam kehidupan sebagai seorang pelajar, kami akan melihat kesesuaian rancangan yang sudah dirancang supaya rancangan itu sesuai dengan pelajar tersebut. Situasi ini terkandung dalam arahan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Bahagian Pendidikan Khas.

Bacaan pelajar ada berlaku peningkatan. Dari jumlah pelajar seramai 28 orang tersebut, sudah 16 orang pelajar telah mencapai tahap bacaan yang baik. Diharapkan sebelum berakhir tahun 2008, seramai 8 orang lagi akan mencapai tahap bacaan yang baik. Mata Pelajaran matematik, pelajar didedahkan dengan konsep asas sebagai pengukuhan. Ini adalah kerana pelajar ketinggalan dari segi konsep asas tersebut.

2 comments:

Anonymous said...

cikgu mat..
update blog ni ye.

dbest09 said...

salam cikgu mat...
smg pkhas d smk mulong semakin berkembang..
x lupa jg pada smksid..

~ ex student n ex teacher practikel smkSID ~